Infra

26.04.2012 Druk op minister en ProRail neemt verder toe

TreinrailsUTRECHT (ANP) - De druk op minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) en ProRail om de veiligheid op het spoor te verbeteren, neemt steeds verder toe.

Vier dagen na de treinbotsing in Amsterdam, waarbij één dode viel, ging het woensdag in Utrecht opnieuw bijna mis. Door een noodstop kon een aanrijding tussen een stoptrein en een werktrein worden voorkomen.

,,Dit is heel vervelend en kunnen we niet hebben'', aldus een woordvoerder van ProRail, dat het incident onderzoekt. ,,We praten nu eerst met de machinist van de stoptrein om te kijken of er door rood is gereden. Een van de andere mogelijkheden van dit incident is een technische storing.'' De stoptrein reed een wissel kapot die openstond voor een werktrein die vanaf de andere kant naderde.

Voor reizigersorganisatie Rover, FNV Spoor, CNV Vakmensen en de VVMC (de vakbond voor rijdend personeel) is de maat na het nieuwste incident vol. FNV Spoor eist van Schultz Van Haegen binnen 24 uur toezeggingen over de verbetering van de veiligheid op het spoor. Gebeurt dat niet, dan volgen er acties, zo liet bestuurder Roel Berghuis weten. ,,Wat er nu gebeurt, is dodelijk voor de spoorsector'', zegt hij. ,,Reizigers worden onzeker en het personeel ook.''

FNV Spoor is voor invoering van de vernieuwde versie van Automatische Trein Beïnvloeding (ATB). Dat systeem zorgt ervoor dat treinen die sneller dan 40 kilometer per uur rijden, stoppen als de machinist een (rood) sein negeert. Op het Nederlandse spoor zijn 1200 plekken met een verbeterd veiligheidssysteem, op 3800 andere plaatsen nog niet. Berghuis kon nog niet aangeven welke acties volgen als Schultz van Haegen geen toezeggingen doet over een verbeterd veiligheidssysteem in het hele land. ,,Maar spoormensen zijn daar heel creatief in.''

CNV Vakmensen en de VVMC vinden eveneens dat het vernieuwde systeem er nu snel moet komen. ,,Reizigers, NS-personeel, machinisten en conducteurs lopen tegen gevaren aan die kunnen worden vermeden'', aldus bestuurder Jan Wevers van CNV Vakmensen.

Inmiddels is er met ERTMS ook een Europese opvolger van ATB. Reizigersorganisatie Rover pleit voor invoering van dat systeem. ERTMS zorgt ervoor dat ook treinen die langzamer dan 40 kilometer per uur rijden, stil komen te staan, als de machinist een sein mist.

(c) ANP 2012, alle rechten voorbehouden

Deel dit artikel:


Meer nieuws


Oudere artikelen...

Vacaturebank

 

Je nieuwe baan

werkveld
niveau
regio
trefwoord
> uitgebreid zoeken
Totaal vacatures: 43, nieuw deze week: 2
De meest recente vacatures
>

milieukundig begeleider (MKB) bode...

ECO-job - Noord-Brabant
>

Project Coordinator

Continu - Dordrecht
>

Allround monteur WTB

V-NOM l Bemiddelaar in de Techniek ...
>

Nu bellen, morgen starten: werkvoor...

Bouwhuysch - Almere
>

Beheerder Technische Systemen

Waternet - Amsterdam
CVbank

 

Je nieuwe collega

werkveld
niveau
regio
trefwoord
> uitgebreid zoeken
De meest recente CVs
>

Bodemadviseur bij SMA Zeeland B.V.

HBO
>

Milieutechniek Medewerker

HBO
>

Adviseur leefomgeving, Sustainabili...

HBO
>

Watermanagement

WO
>

Graduate Research Assistant

WO
MilieuMatch.nl - vacaturebank voor milieu specialistenBouwMatch.nl - vacaturebank voor bouwspecialistenChemieMatch - vacaturebank voor Chemie professionalsInfraMatch.nl - vacaturebank voor Infra specialistenWater-Match.nl - vacaturebank voor water professionals